perjantai 13. marraskuuta 2015

Meat free week


Moi.

Mä oon tän viikon osallistunut Fb:n innoittamana tapahtumaan ''Meat free week'', eli käytännössä vietellyt lihatonta* viikkoa. Lähdin kokeiluun ihan haastaakseni itseni keksimään jotain uutta, koska välillä tuppaan turvautumaan vähän liian helppoihin ratkaisuihin ruuan kanssa, mikä ei miellytä mua pidemmän päälle lainkaan. Mä haluaisin pyrkiä elämässäni syömään mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa, ihan kuitenkin tiettyjen puitteiden rajoissa. Henkilökohtaisesti en kannata mitään ääriliikkeitä - sellainen kultainen keskitie olisi hyvä yrittää löytää kaikkien ruokajuttujenkin kanssa. 

Tää viikko on siinä suhteessa ollut ihan onnistunut, että onnistuin kokeilemaan vähän uusia ruokia ja murtamaan mun homehtuneita ruokarutiineja. En koe kasvisruokailun olevan mitenkään äärimmäisen haastavaa tätä nykyään, koska esimerkiksi kouluissa ja töissä on mahdollista saada kasvisruokaa, netti on täynnä mitä ihanempia ohjeita ja lähes jokaisen liharuoankin voi varioida kasvisversioksi, kunhan vaan osaa käyttää hieman mielikuvitusta.

Rupeanko mä nyt kokopäiväiseksi kasvissyöjäksi? Luultavasti en. Aion kuitenkin pyrkiä suosimaan kasvisruokaa enemmän täällä kotioloissakin, koska a) sen teko voi olla ihan yhtä helppoa kuin jonkun liharuoan, b) se tulee luultavasti halvemmaksi ja c) se on namnamnam

Mulla ei ole mitään lihansyöntiä vastaan ja varmasti tulen syömään lihaa jatkossakin. Ehkä eniten mua kasvispuolella kiehtoo kuitenkin se täysin uusi ruokamaailma: kaikki ne ruoat tai maut, joita en ole vielä kokenut. Suosittelen teitä kuitenkin haastamaan itseänne jos huomaatte kangistuvanne tiettyihin ruokakaavoihin: Mitä tekisit, jos sinun pitäisi vaikka keksiä joka päivälle vaikka viikon ajan uusi, erilainen aamupala? Kokeilu on yllättävän virkistävä, niin henkisesti kuin fyysisestikin. On hienoa tuulettaa omia ajatuksia ja tehdä jotain aivan uutta.

Tämän viikon lemppareita olivat...

-aamupala: 3 viljan puuro, pellavansiemen & marjat -sekoitus ja vadelmamehukeitto
-lounas: bataattiranskalaiset ja uunilohi pestokuorrutuksella
-välipala: banaaniletut ja pensasmustikat
-dinneri: kasviswokki
-iltapala: ruisleipä paistetulla kananmunalla ja kurkulla

*lihattomalla söin kuitenkin kalaa

Ja vaikka tämä päivä onkin perjantai 13., on se silti ollut hyvä päivä. Pidin kaverini kanssa pienen esitelmän kokonaisvaltaisesta valmennuksesta ja pienen alkujännityksen jälkeen se meni ihan hyvin! Oli ihana tajuta, että mä en kuolekkaan sielä edessä, haha :D. Koulun jälkeen sain hoidettua noita virallisempia sähköpostijuttuja ja nyt pidän sormet ristissä tulevien yhteistyökumppanien osalta. Törmäsin tänään moneen mukavaan ihmiseen ja näin paljon iloa ympärilläni - se on aika hieno tunne kun sen vain tajuaa. Miksei joskus voitaisi keskittyä niihin positiivisiin juttuihin - vaikka suomalaisia tässä ollaankin?

Jokaisessa asiassa on jotain hyvää, se pitää vain osata nähdä. :)

Ei kommentteja: